Saturday, July 17, 2010

BERITAKAN INJIL KRISTUS

Shalom dalam kasih kristus....

Saya masih ingat lagi mula-mula saya ingin datang kembali ke tanah asal saya itu kepulauan Broneo, di mana sekarang saya menetap di salah satu tempat dipanggil di Sarawak. Justeru, saya ingin berkongsi firman tuhan and berita baik iaitu tentang keselamatan kepada semua bangsa yang ada disini.

Tetapi bangsa-bangsa disini masih kurang mengerti apa itu Berita Baik , ada Kehidupan Yang Kekal melalui YESUS , Yoh14:6. Ini diperintahkan oleh Yesus sendiri di dalam setiap buku injil iaitu di dalam Mat28:19-20 , Markus16:15-20, 13:10 , Lukas24:47-49 , Roma 15:11 , 15:16 , 2Kor:15, Galatia2:7-8 , Efe2:19-20, Fili:1:12-13 , Kolose1:28-29.

Jemaat-jemaat disini masih perlu dibangunkan didalam Kehidupan Kristus mereka. Sebagai contohnya mereka ke gereja setiap hujung, tetapi di dalam kehidupan mereka, ia tidak melambangkan kehidupan Kristus secara total. Paling sedih ada pemimpin-pemimpin gereja secara luarannya mereka mengetaui segala isi yang tertulis di dalam Alkitab, tetapi dalam penampilan kehidupan mereka sama tidak sekali seperti yang terjadi zaman Yesus , imam-imam membenci Yesus Mat 26:3-5 , Mrk14:1-2 , Luk22:1-2 , Yoh 11:45-53. Iman tanpa perbuatan adalah mati, Yakubus2:26.

Fokus saya adalah penginjilan , puji Tuhan doa saya dijawap oleh Tuhan , dalam 4 bulan yang lalu Tuhan menghantar orang kepada saya untuk membimbing saya terus berteguh dan patuh dalam apa yang diajar oleh Alkitab. Sampai hari ini kami mempelajari dan melakukan perkara yang di perintahkan oleh Yesus sendiri iaitu pemberitaan injil. Mat28:19-20.

Hari seterusnya, saya terus praktikkan. Suatu hari, pagi-pagi saya berdoa supaya menhantar orang supaya saya boleh berkongsi firman Tuhan. Dia terus menjawab, satu orang dari suku bangsa Bidayuh, Namanya Kelly melalui dia, kami boleh terus menginjili orang-orang Bidayuh disana,hanya sebilangan kecil saja yang kenal Yesus secara benar. Kebanyakkannnya hanyalah secara tradisi saja. Dan mereka-mereka ini dengan hati yang keras terus tidak menyukai kami melayani disana. Tetapi Yesus itu baik, golongan kecil ini terus memuliakan Tuhan dalan kehidupan perbadi mereka. Sampai saat ini saya berkenalan seorang pemuda namanya Apong.
Sekarang saya dan Apong belajar Tranning 4 Traners (T4T) tentang bagaimana untuk menginjil dengan lebih berkesan. Kalian terus berdoa untuk kami, supaya kami ada kekuatan untuk menceritakan tentang Yesus.


Satu lagi pengalaman saya, saya berjumpa dengan satu keluarga yang belum kenal Yesus. Mereka di karuniakan seorang anak laki-laki. Bayi ini dilahirkan tanpa apa-apa tanda sebagai seorang ibu yang mengandungkan bayi. Ia lahir sihat sekali, tetapi ibunya menyatakan bahawa ia mendapat suatu mimpi bahawa seorang nenek mereka meminta sesuatu sebagai ganti bayi itu.Mereka merencana utuk bertemu si dukun-dukun. Jadi saudaranya Christoper Winson berjumpa dan menyatakan cerita pelik ini kepada says and Andrew Nuek (teman sekerja). Malamnya, kami pun berjumpa dengan mereka. Ada menyatakan kepada pasangan ini, usah di ikut mimpi itu dan kita patahkan dengan namaYesus. Malam mulai lewat kami mau balik, sebelum balik kami berpesan kepada mereka bahawa jangan mencari dukun-dukun, ini adalah hanya perbuatan Si satan.


Malangnnya, keesokannya mereka mencari dukun-dukun. Kami sangat kecawa dan kami sentiasa berdoa untuk anak kecil ini Fadrick Rockchester namanya. Tetapi yang baiknya kami ada peluang berkongsi Firman tuhan dengan Christoper. Selama 10tahun Andrew mengenalinya inilah pertama kali dia berkongsi firman Tuhan dengan Chistoper, puji Tuhan.

No comments:

Post a Comment